1

Tooku & COVID-19

We willen dat iedereen die met Tooku reist met een gerust hart op rondreis vertrekt. Daarom beantwoorden we graag de veelgestelde vragen in verband met COVID-19 en de mogelijke impact op je reis. 

Is je vraag nog niet beantwoord of heb je een vraag die niet over de Coronapandemie gaat? Kijk gerust eens op onze algemene veelgestelde vragen of geef ons een seintje. 

Wanneer zal Tooku je reis annuleren?

Wij annuleren de rondreis indien we de veiligheid van onze reizigers niet kunnen garanderen.

Ook bij belangrijke wijzigingen die een impact hebben op jouw reisprogramma, zal de reis worden geannuleerd. In deze situaties zullen wij de reeds betaalde reisgelden aan Tooku terugbetalen op uw bankrekeningnummer.  

Wat zijn belangrijke wijzigingen?
  • Wijziging van vertrek- en/of terugreisdatum
  • Wijziging van regio/bestemming
  • Wijziging van elk element dat door de reiziger is toegevoegd aan de bestelbon als essentiële voorwaarde 

Niet-belangrijke wijzigingen zijn hotelwijzigingen, wijzigingen in maaltijden, vluchtschema’s, keuze luchtvaartmaatschappij, … Tooku zoekt steeds naar een evenwaardig alternatief zonder prijsverhoging. Indien een alternatief van lagere kwaliteit wordt voorgesteld, zal een gepaste prijsvermindering worden voorzien.

Deze lijsten zijn niet limitatief. Heeft u hieromtrent specifieke vragen, geef ons dan gerust een seintje.

Kan ik mijn rondreis kosteloos annuleren indien de bestemming rood kleurt voor vertrek?

Ja, de reiziger kan kosteloos annuleren indien er zich na reservatie een buitengewone en onvoorziene omstandigheid voordoet die buiten de wil om van de reiziger is ontstaan, definitief is en de FOD Buitenlandse Zaken oordeelt dat deze omstandigheid voldoende ernstig is om een reisverbod uit te vaardigen. Vermits wij & andere media je voldoende informeren, is de coronacrisis geen buitengewone & onvoorziene omstandigheid meer voor nieuwe boekingen. Indien je hebt gekozen voor onze optionele annulatieverzekering is deze situatie ook niet gedekt.

Kan ik kosteloos annuleren als ik niet akkoord ben met de lokale veiligheidsvoorschriften (vb. mondmaskerplicht)?

Indien de lokale veiligheidsvoorschriften de voorziene uitvoering van de rondreis onmogelijk maken, zal Tooku de rondreis annuleren.

De COVID-19 informatiefiche gepubliceerd in onze brochure en op onze website bevat de mogelijke maatregelen die kunnen gelden en die de voorziene uitvoering van de rondreis niet onmogelijk maken.  

De reisdocumenten zullen je meer specifiek informeren over de geldende maatregelen op bestemming.

Kan ik kosteloos annuleren als ik plots bij terugkeer in verplichte quarantaine moet?

De reiziger kan niet kosteloos annuleren en we verwijzen hiervoor naar de algemene en bijzondere voorwaarden. Indien u heeft gekozen voor onze optionele annulatieverzekering is deze situatie ook niet gedekt.

Indien u een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met uw verzekeraar.

Wat indien mijn noodzakelijke reisformaliteiten niet vervuld zijn?

Het bekomen van de noodzakelijke reisformaliteiten, zoals een geldig paspoort, visa, verplichte inentingen en indien nodig een negatieve coronatest, is de verantwoordelijkheid van de reiziger.

We raden aan tijdig contact op te nemen met de nodige instanties: visumbalie, je geneesheer, het Tropisch Instituut voor Geneeskunde en/of het Test Center op Brussel Airport. Indien jouw reisformaliteiten niet tijdig in je bezit zijn, kan je niet kosteloos annuleren. Tooku zal bijstand verlenen om de reiziger alsnog op bestemming te krijgen, maar de kosten die hieraan verbonden zijn, zijn voor rekening van de reiziger.

Ook onze optionele annulatieverzekering dekt deze kosten niet. Heb je een eigen annulatieverzekering? Neem dan contact op met je verzekeraar om na te gaan of de annulatiekosten en/of wijzigingskosten al dan niet gedekt zijn.

Wat indien ik positief test op corona voor vertrek?

De reiziger kan niet kosteloos annuleren en we verwijzen hiervoor naar de annulatievoorwaarden in onze brochure. Indien je hebt gekozen voor onze optionele annulatieverzekering, dan wordt er een medisch dossier geopend. Indien de verzekeraar het dossier goedkeurt, worden de annulatiekosten (minus franchise) vergoed om medische redenen.  

Indien je een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met jouw verzekeraar.

Wat indien ik ziek word voor vertrek en/of hierdoor de toegang tot de luchthaven of vlucht geweigerd wordt?

De reiziger kan niet kosteloos annuleren en we verwijzen hiervoor naar de annulatievoorwaarden in onze brochure. In voorkomend geval en indien verzekerd via onze optionele annulatieverzekering, laat je dit ter plaatse onmiddellijk vaststellen door medisch geschoold personeel en laat je deze een attest uitschrijven dat reizen niet toegestaan is, waardoor er een medisch dossier geopend kan worden. Indien de verzekeraar het dossier goedkeurt, worden de annulatiekosten (minus franchise) vergoed om medische redenen. 

Indien je een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met jouw verzekeraar.

 

Veelgestelde vragen — tijdens je reis

Wat indien ik ziek word tijdens de reis?

Indien je hebt gekozen voor onze optionele reisbijstandsverzekering bij Protections is het volgende inbegrepen:

  • 24/7 telefonische assistentie via ons noodnummer
  • Dekking van alle medische kosten n.a.v. een positieve COVID-test
  • Dekking van alle medische kosten n.a.v. een ander medisch probleem
  • Dekking van de hotelkosten indien je in quarantaine in een hotel moet verblijven, tot een maximum bedrag van € 65 per nacht met een maximum van 10 nachten.
  • Dekking van kosten van een nieuwe terugreis indien je niet op de oorspronkelijke datum kunt terugreizen
  • Repatriëring van jezelf en je gezin (indien medisch vereist) naar je thuisadres of naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis bij je thuisadres

Er is steeds een franchise van toepassing. Voor meer informatie i.v.m. de voorwaarden, waarborgen & uitsluitingen verwijzen we naar de gedetailleerde verzekeringspolis.

Indien je een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met jouw verzekeraar.

Wat indien ik in quarantaine geplaatst wordt tijdens de reis?

Wij willen jou, als reisorganisatie, samen met de verzekeringsmaatschappij graag hulp en bijstand verlenen indien je ter plaatse in quarantaine zou moeten. We zullen ons uiterste best doen om alles op een vlotte manier te organiseren, hoewel dit bemoeilijkt kan worden wanneer de bestemming ‘op slot’ gaat wanneer binnengrenzen sluiten, luchthavens dichtgaan enz.

Ben ik verplicht om het Passagier Lokalisatie Formulier in te vullen?

Dit is de verantwoordelijk van de reiziger. Jet dient het Passagier Lokalisatie Formulier in te vullen maximaal 48 uur voor je aankomst in België. U zal een QR-code ontvangen per e-mail en dit zal mogelijks getoond moeten worden aan de luchtvaartmaatschappij of vlieghaven bij het inchecken/instappen.

Jouw vraag niet beantwoord?